>, מאמרים, עולם הנדל"ן>מיוחד לסוכות: לגור מחוץ לקופסא

חג סוכות: לגור מחוץ לקופסא

חג סוכות הבא עלינו לטובה מוציא מאיתנו את היצירתיות וההרפתקנות. כשמחירי הדיור מרקיעים שחקים, כדאי למצוא פתרונות יצירתיים לצורת דיור אלטרנטיבית. לרגל חג הסוכות, אספנו עבורכם מספר אפשרויות דיור מעניינות

רעות צור, מנהלת דיגיטל

סוכה

חג סוכות מתקרב ובא, והמנהג המרכזי של החג הוא כמובן בניית הסוכה. לאחר שבעה ימים מפורקות ומאוחסנות כל הסוכות – אך מסתבר שיש אנשים שגרים בסוכה כל השנה, או במרבית חודשי השנה. חלקם, לצערנו, נקלעו לסטטוס הזה בשל בעיות כלכליות וחוסר יכולת לשלם שכר דירה (במקרים כאלו הסוכות יהיו פיראטיות לרוב וימוקמו בפארקים ציבוריים כאות מחאה), וחלקם עושים זאת מבחירה, בעיקר בחודשי האביב והקיץ.

מי שיסתובב בחופים ויסתכל טוב-טוב יוכל למצוא כמה וכמה משפחות שהגיעו לים, פרקו ציוד, הקימו סוכה גדולה ומעבירות את החופשה בזול ובדרך יוצאת דופן. לא פעם מגיעים פקחים לחופים ומפנים את אנשי הסוכות או קונסים אותם, ועדיין, ניתן לומר כי מדובר בדרך חיים פשוטה וזולה מאוד. המהדרין מביאים עמם לחוף גם גנרטור, תאורה ואפילו מקרר קטן – ועדיין, מדובר בטבע של ממש ותחושה של חופי סיני של פעם.

למה כן: חוויה לכולם, תחושה אמיתית של חופש

למה לא: מדובר בטבע הארד-קור, לא מתאים לכולם

כמה זה עולה לנו: כמעט כלום

קרוואנים

בחו"ל (ובעיקר בארה"ב) זה קצת יותר נפוץ, בישראל מדובר עדיין בתופעה בתולית, אך גם אצלנו ניתן לראות אנשים או זוגות המתגוררים בקרוואן. מדובר בצורת מגורים אלטרנטיבית, המתאימה לאנשים המסתפקים במועט ולא זקוקים לרכוש רב, או לכאלו האוהבים את הרעיון שבכל רגע נתון אפשר להתחבר לרכב ולנסוע הלאה.

מטבע הדברים רוב שוכני הקרוואנים אוהבים להתמקם לאורך חופי ים התיכון. בשנים האחרונות הכשירה המדינה מספר חניונים מסודרים, דוגמת חורשת טל או פארק תמנע, ובעקבות זאת קמו חברות המתמחות במכירת קרוואנים לטיולים או למגורים.

חשוב לציין כי יש הבדל בין קרוואנים ניידים לנייחים. הקרוואנים הניידים כוללים גלגלים, שלדת נסיעה וכמובן חיבור לוו גרירה, ואילו הקרוואנים הנייחים מכילים חיבורים קבועים לתשתיות ולרוב אבזור יותר עשיר, וניתן למוצאם בעיקר במושבים ובנחלות משפחתיות.

למה כן: אין ארנונה, כל אחד יכול להיות נייד ולשנות תפאורה בכל רגע נתון

למה לא: דורש הצטמצמות ברכוש, פחות מתאים למשפחות

כמה זה עולה לנו: בין 100 ל-400 אלף ₪, תלוי בגודל הקרוואן ובאבזור


מכולה

לגור במכולה? נשמע קצת מפחיד. אבל האמת היא שכשהבית מוכן, לאחר העיצוב וכל ההתאמות הנדרשות (בידוד, חיבור לחשמל, חלונות וכיו"ב), אין שום זכר או עדות לכך שמדובר במכולה. מדובר בדרך זולה ויעילה לייצר דירות במינימום עלות, ועם תכנון נכון והקפדה על מפרט איכותי, לא פלא שרבים רואים בכך פתרון נוח למצוקת הדיור.

חברות המתמחות במכולות (ניתן למצוא כאלו בנמלי אשדוד וחיפה) כבר מכירות את הסיפור הזה: מדי פעם 'קופץ' אליהם מישהו, קונה שלוש-ארבע מכולות, והופך אותן לבית. בשל חוזקן של המכולות הן מחזיקות מעמד שנים ארוכות, והודות לאופי השימוש בהן ובחומרים הנדרשים לבנייה, התהליך אף נחשב כבנייה ירוקה.

הוכחה להתרחבותה של תופעת הבנייה ממכולות אנו רואים בשנים האחרונות בערי הפריפריה: שדרות ולוד כבר הקימו כפר מכולות ומציעות לסטודנטים מאזור המרכז לבוא לגור בעיר במחיר מוזל בתמורה לפעילות התנדבותית – וגופי האוצר תומכים ומעודדים ערים נוספות להקים כפרים דומים.

למה כן: חיסכון משמעותי בעלויות, ובנוסף מצמצם את זיהום האוויר הכרוך בבנייה

למה לא: אם המזגן יתקלקל יהיה חם, חם מאוד, בתוך המכולה

כמה זה עולה לנו: בין 100 ל-200 אלף ₪ (כ-2,000 ₪ למ"ר, פחות מ-50% ממחיר בנייה רגילה)


אוהל
מסוג יורט

האוהל העגול ורחב הידיים, הנפוץ במדינות רבות באסיה, הפך, כך מסתבר, מיחידת אירוח באווירה אחרת למקום מגורים של ממש עבור כמה משוגעים לדבר. ההקמה של היורט מהירה מאוד, ימים ספורים  בלבד, ולמעט צורך בשטיפה וניקוי של היריעות הוא כמעט אינו דורש תחזוקה.

היורט עצמו בנוי מבד ומעץ, ולמרות שמדובר באוהל, הוא אטום לכניסת מים וניתן לחברו לתשתיות (מים, חשמל, ביוב וכיו"ב). גודלם של מרבית היורטים בישראל מגיע לכ-40 מ"ר, אך ניתן למצוא גם יורטים בגודל של כ-100 מ"ר. מרבית היורטים משמשים עדיין לאירוח ולתיירות, אבל לא מעט אנשים – בעיקר כאלו שהתנסו בחוויה או מפעילים אתרי יורטים – בחרו לגור באחד כזה ופשוט לחסוך בעלויות.

למה כן: להרגיש קרוב לטבע בלי להירטב מהגשם

למה לא: אין פרטיות, כל מי שבחוץ שומע הכול

כמה זה עולה לנו: בין 40 ל-80 אלף ₪


אוטובוס

אם מישהו מכם תהה לאן הולכים האוטובוסים כשהם יוצאים מהשירות, זה הזמן לגלות: רבים מהם הופכים לבתים קטנים. בעלות של עשרות אלפי שקלים בלבד ניתן לשפץ אוטובוס ישן ולהפוך אותו לממלכה של אדם אחד או זוג, כולל חדר שינה, מטבח, ואפילו סלון קטן.

שטחו הממוצע של אוטובוס הוא כ-30 מ"ר, מה שמחייב את הדיירים להפגין יכולות צמצום ואלתור. אוטובוסים בעלי מנוע, כאלו שיכולים להתנייד, מחייבים כמובן גם רישיון ג' והיתרים ממשרד התחבורה, ואילו אוטובוס 'נייח' מצריך בעיקר מקום עם חיבור לביוב, מים וחשמל.

חשוב לציין כי באופן טבעי רמת האבטחה המתאפשרת באוטובוס נמוכה יחסית, ולכן רבים משוכני האוטובוסים מעידים כי חלק נכבד מההוצאות שלהם מוקצה להתקנת מצלמות אבטחה ואמצעי ביטחון אחרים.

למה כן: זול, מיוחד ומזכיר את הסדרה 'עספור'

למה לא: לא מתאים למשפחה, לא מתאים לקלסטרואפוביים

כמה זה עולה לנו: החל מ-15 אלף ₪, ועוד כמה עשרות אלפי שקלים לשיפוץ


יאכטה

המגורים ביאכטה הפכו בשנים האחרונות לנפוצים למדי בישראל. אוכלוסיית שוכני היאכטות מגוונת, והיא כוללת חובבי ים, צעירים שרצו לצמצם עלויות וליהנות מחוויה ייחודית וגמלאים שהחליטו להגשים חלום ולעבור לגור על הים.

מרבית היאכטות עוגנות במרינות השונות, והדיירים נדרשים לשלם דמי עגינה הכוללים חיבור לתשתיות (חשמל, מים וכו'), ועדיין, השכירות הנמוכה, כ-1,000-2,000 ₪ עבור יאכטה קטנה, הופכת את המגורים ביאכטה לזולים יחסית ומשתלמים.

למגורים ביאכטה יש היבט נוסף שחשוב לקחת בחשבון: המגע התמידי עם מי הים. גם יאכטה העוגנת באופן קבוע ובעליה אינו מפליג בה ללב הים סובלת מבלאי טבעי, והמגורים בה מחייבים רמת תחזוקה גבוהה, שמירה על המכשור וכיו"ב. מי שאינו 'הנדימן' ימצא עצמו לפעמים משלם סכומים לא מבוטלים לאנשי המקצוע הרלוונטיים.

למה כן: שמש, ים, שכנים מעניינים – מה צריך יותר?

למה לא: יאכטה דורשת תחזוקה שוטפת, פחות מתאים למשפחות

כמה זה עולה לנו: החל מ-50 אלף ₪ ליאכטה קטנה

אז מה היא צורת המגורים המועדפת עליכם?

חג שמח!

מלאו פרטיכם ותוכלו להתעדכן בהשקעות בזמן אמת, ללא עלות וללא התחייבות:



אני מאשר/ת קבלת חומר שיווקי ומידע בנוגע להשקעות בדוא''ל
שדה חובה*
הגשמה 2018-01-30T10:37:36+00:00