>, עולם הנדל"ן, אוגוסט 2018>שינויים בהרגלי הצריכה: האבולוציה של מרכזי הקניות

שינויים בהרגלי הצריכה: האבולוציה של מרכזי הקניות

הקניון המודרני היה אמור להיות רחוב ראשי ממוזג שנותן מענה לצרכים גשמיים וחברתיים. אבל המציאות טפחה על פני הרעיון, וקניוני הענק מחוץ לערים תפסו את מקומם של המרכזים השכונתיים, עד הירידה התלולה בשנות האלפיים. מה יעלה בגורלם של המרכזים המסחריים בארה"ב, ואילו השקעות יש להגשמה בתחום?

בשמת בידרמן, מנהלת תוכן

שינויים בהרגלי הצריכה: האבולוציה של מרכזי הקניות

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזאת על מנת להתכחש לאבהות הזאת אחת ולתמיד. אני מסרב לשלם דמי מזונות לממזרים האלה, הם הרסו את הערים שלנו!".

את המשפט הזה לא אמר אב מיואש בשלהי יולי, אלא לא אחר מאשר מתכנן הקניון המודרני הראשון באמריקה, האדריכל יליד אוסטריה ויקטור גרון. גרון – שעיצב את מרכז סאות'דייל במינסוטה, אשר פתח את שעריו ב-1956 – שאב את השראתו ממרכזים עירוניים בסגנון אירופי, ודמיין את הקניונים כרחובות ראשיים ממוזגים, שיכללו סניפי דואר, סופרמרקטים ובתי קפה.

החזון

הקניונים שגרון ראה בדמיונו היו עתידים להיות ממוקמים בפרברים אמריקאיים, שייבנו כמתחמים גדולים עם בתי ספר, פארקים, מרכזים רפואיים ובתי מגורים, כך שכמעט לא יהיה צורך ברכב פרטי. אבל כידוע, רק חלק מהחזון של גרון התממש, והרעיון על רחוב ראשי ממוזג וקהילתי הפך לקניון מנוכר שמעודד את הנסיעה ברכב הפרטי במקום לצמצם אותה.

הקונספט של מרכז קניות – מקום המאגד תחת קורת גג אחת מבחר חנויות – קיים כבר אלפי שנים, מאז ימי רומא העתיקה. במשך השנים הם שינו את אופיים והפכו לבזארים מקורים, פסאז'ים ובתי כלבו. מרכזי הקניות המוקדמים יותר, לפני היווסדו של הקניון, נמצאו במרכזי שכונות מגורים והיו קטנים ואינטימיים יותר. מכולת, דואר, קפה שכונתי, כמה חנויות בגדים ונעליים, צעצועים לילדים, גלידרייה. מקום שהולכים אליו אחרי שאוספים את הילדים מהגן, כשנגמר החלב או לשבת עם חברה על כוס קפה.

התופעה

הקניון שתכנן גרון קבע את הטון עבור הקניונים שבאו אחריו, אשר נבנו בדמותו – מבנה סגור שדלתות החנויות שבו פונות כלפי פנימה וחנויות "עוגן" בקצוות, אשר מושכות את האנשים להיכנס לקניון. לא חלף הרבה זמן ואלפי דונמים של אדמות חקלאיות הוסבו למרכזי-ענק של קניות מוקפים אספלט. בניית הקניונים הסתייעה בזכות מארג אינטרסים ועלייה משמעותית בהשקעות מסחריות, הודות לשינוי בחוקי המס. על אלה אפשר להוסיף את ההגירה של אוכלוסייה אמידה לעבר הפרברים בשנות ה-60 וה-70 שיצרה בסיס צרכני איתן.

בשנות ה-80 ובתחילת שנות ה-90 הקניונים הפכו לרחובות הראשיים של אמריקה. ב-1992 מגזין ה"ניו יורק טיימס" ספר 48 קניונים בתוך 90 דקות נסיעה מהטיימס סקוור. באותה שנה נפתח "הקניון של אמריקה" בבלומינגטון, מינסוטה, עם מעל 500 חנויות המתפרשות על פני שטח של 5.6 מיליון SQF. בין השנים 1956 ל-2005 נבנו בארה"ב 1,500 קניונים, בקצב גידול שעולה על קצב גידול האוכלוסייה.

הדעיכה

כמו כל תופעה, זה לא נמשך לעד. הירידה החלה לאט, באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים. הגידול בקניות באינטרנט והמיתון ב-2008 הובילו לירידה במכירות של מותגים גדולים כמו מייסי'ז ו- JCPenney, שהיו חנויות העוגן של רבים מהקניונים בארה"ב. בין 2010 ל-2013 צנחה כמות הביקורים בקניונים בתקופת חג ההודיה וחג המולד – זמן הקניות העמוס ביותר בשנה – בכ-50%.

כיום יש כ-1,100 קניונים ברחבי ארה"ב, וכרבע מהם נמצאים בסכנת סגירה בחמש השנים הקרובות, על פי הערכות של חברת הפיננסים קרדיט סוויס. אנליסטים אחרים צופים כי המספר יהיה גבוה אף יותר.

החלופה החדשה-ישנה

אל מול התחזיות הקודרות, הקניונים מחליפים את עורם וחוזרים להיות "מרכזי לייפסטייל" (“lifestyle centers”). מרכזי הקניות החדשים הם מתחמים פנימיים או חיצוניים שתוכננו כחלק ממרכז עיר פרברית שכולל דירות למגורים ומשרדים, בדומה למה שחזה האדריכל גרון. המרכזים החדשים הפכו למוקד משיכה לבני דור ה-y שעוזבים את מרכזי הערים לטובת הפרברים אבל עדיין מחפשים לגור בקהילה צפופה, שכל השירותים נמצאים במרחק הליכה.

"התכנון העירוני של מרכזי לייפסטייל", אומר הפרופסור לאדריכלות כריס קלוט מאוניברסיטת ברקלי, "מעניק הרגשה של קהילה, תחושה עירונית והטרוגנית. זו בריאה מחדש של הרחוב הראשי או של עיר תוססת. זה מרכז שאנשים באים אליו לא רק בשביל לקנות, אלא גם בשביל בילוי, אוכל ומפגש חברתי, אלה צרכים חיוניים".

הגשמה נותנת מענה לצורך ההולך וגובר במרכזי קניות קהילתיים, ובשנים האחרונות גויסו לא מעט השקעות במרכזים כאלה, הממוקמים בפרברי ערים גדולות (דנבר בקולורדו, סינסינטי באוהיו), ואפילו בבנייני מגורים ומתחמי מולטיפמילי, כמו בהשקעה בתשקיף 6 ב-DFW ובמנהטן.

מלאו פרטיכם ותוכלו להתעדכן בהשקעות בזמן אמת, ללא עלות וללא התחייבות:



אני מאשר/ת קבלת חומר שיווקי ומידע בנוגע להשקעות בדוא''ל
שדה חובה*
הגשמה 2019-09-23T10:56:49+00:00
$.fn.wpcf7OnloadRefill=function(){};